PUBLICAŢIE EDITATĂ DE STATUL MAJOR AL FORŢELOR TERESTRE

rft
smft
ISSN 1842-3817
Acasa Eveniment Stop-cadru in Fortele Terestre Teatre de operatii Oameni sub arme Alma mater Traditii militare si cultura Tehnica militara si armamente Sport in fortele terestre Galeria foto Mass-media teritoriala Contact RFT Arhiva RFT
Revista forţelor terestre Biblioteca virtuală Semnal editorial Newsletter

SEMNAL EDITORIAL

AFGANISTAN, ÎNTRE MIT ŞI REALITATE

autor: Cristina ALEXANDRESCU

 

150 de ani de existenta a artileriei

 

 

CUVÂNT ÎNAINTE*

Volumul Cristinei Alexandrescu are o caracteristică deosebită, ce poate fi întâlnită cu destulă dificultate la volumele de acest gen. Volumul se bucură, în acelaşi timp, şi de trăsăturile specifice ale unei lucrări de specialitate şi de un stil accesibil, care se adresează publicului larg, interesat de a cunoaşte specificul unei zone frământate a globului.

Lucrarea se distinge printr-o sistematizare ştiinţifică, riguros fundamentată, a unui volum mare de informaţii, relevant în context; în acest sens, autoarea a urmat în mod consecvent şi cu stricteţe regulile riguroase ale unei cercetări ştiinţifice de înalt nivel, imprimând, totodată, lucrării un pronunţat stil propriu, coerenţă şi claritate, folosind metode inerente cercetării ştiinţifice, iar în ceea ce priveşte conţinutul, lucrarea are un caracter cuprinzător, constituind un elaborat conţinut de teze şi idei, remarcându-se printr-un spirit novator deosebit.

Se remarcă bibliografia de specialitate, extrem de cuprinzătoare, care acoperă o plajă largă de surse de informare, de la literatură străină, la rapoarte ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, agenţii de presă sau site-uri de internet.

Pe de altă parte, aşa cum afirmam şi mai sus, stilul folosit de autoare este accesibil şi informaţiile prezentate aduc în atenţia cititorului teme de interes din societatea afgană: cum arată şi cum este structurată societatea afgană, ce a însemnat regimul taliban pentru statul afgan, care este rolul islamului, drogurile afgane sau rolul femeii afgane în societate.

Personal am fost marcat de o tragedie culturală, ce parcă a prevestit istoria tragică ce avea să urmeze, şi de un film despre femeile din Afganistan.

La 1 martie 2001, talibanii distrug două statui colosale ale lui Buddha, săpate în stâncă, cu toate că monumentele se găseau înscrise de UNESCO pe lista patrimoniului universal. Una din statui avea o înălţime de 58 de metri, iar cealaltă o înălţime de 38 de metri. Cele două statui făceau parte din Ansamblul de la Bamian, un sit arheologic situat în Munţii Hindu Kush din Afganistan.

Valea Bamian, la aproximativ 260 km vest de Kabul, şi la o altitudine de aproximativ 2440 metri, a însemnat odată o parte din Drumul Mătăsii, contribuind la răspândirea budismului din India, în regiune.

Cele două statui gigantice ale lui Buddha, sculptate în stâncă în Valea Bamian în secolul al Vl-lea, au fost unele dintre cele mai măreţe monumente ale Afganistanului şi cel mai mare exemplu de statui ale lui Buddha în picioare din lume.

În 2001, când talibanii au distrus statuile uriaşe ale lui Buddha din Bamian, cineastul elveţian Bernard Weber a iniţiat campania New 7 Wonders, pentru stabilirea celor 7 Minuni ale Lumii Moderne. Manifestarea a căpătat o amploare deosebită, fiind chestionate cu privire la acest top peste 100 de milioane de persoane din întreaga lume. Festivitatea de decernare a titlurilor s-a desfăşurat pe 07.07.2007, in Portugalia, pe Stadionul Da Luz. O parte din fondurile campaniei a fost donată restaurării statuilor lui Buddha distruse de talibani.

Vestea bună este că, în anul 2011, la 10 ani după ce talibanii au distrus gigantele statui Buddha din Bamian, o întâlnire UNESCO a concluzionat că peisajul cultural al Bamian trebuie protejat. Ambasadorul UNESCO în Afganistan susţine că decizia finală aparţine guvernului afgan, dar că reconstruirea statuilor va fi foarte dificilă - dacă nu chiar imposibilă. Fragmentele fragile ale statuilor din gresie, ramase in urma exploziilor, sunt acoperite în prezent chiar pe sit sau sunt stocate într-un depozit din provincia Bamian, în aşteptarea deciziei guvernului afgan.

Primul film realizat în Afganistan după căderea regimului taliban se numeşte "Osama", şi este regizat de Siddiq Barmak. Filmul a apărut în anul 2003. Povestea este simplă şi directă: un fragment din viaţa unei mame singure, cu o fiică şi o mamă bătrână în grijă. O familie formată din trei generaţii de femei: bunica, mama şi fiica. Mama şi fiica lucrează într-un spital, însă talibanii le fac viaţa dificilă datorită regimului strict pe care îl impun tuturor, dar mai ales femeilor. Lucrurile se înrăutăţesc odată cu închiderea spitalului, când cele trei femei sunt puse în faţa unei alegeri dificile - fie riscă viaţa fetei, fie vor muri de foame.

Talibanii, prin distrugerea celor două statui, au marcat un moment important în istoria Afganistanului. Putem considera dinamitarea celor două statui ca fiind o declaraţie politică a regimului taliban. Declaraţiile politice de acest tip au marcat, în istorie, începutul unor perioade frământate, pline de violenţă, care au dus la moartea a mii de persoane. Practic, istoria s-a repetat în Afganistan.

Occidentul a încercat vreme de decenii să îşi exporte propriul model şi sistem de valori pe tot mapamondul, alimentând un cosmopolitism bine intenţionat, dar, pentru foarte mulţi, abstract şi lipsit de consistenţă. Trăim într-o lume formată dintr-o pluralitate de civilizaţii care menţin o pace instabilă, o convieţuire competitivă şi o rivalitate intensă. Reafirmarea culturilor ne-occidentale este un paradox al democraţiei, pentru că adoptarea instituţiilor democratice occidentale în anumite zone ale globului stimulează şi face posibil accesul la putere al unor grupări şi mişcări politice naţionaliste şi anti-occidentale.

"Afganistanul, între mit şi realitate" constituie o interesantă analiză istorică, politică, geopolitică a naşterii şi evoluţiei statului afgan, a intereselor geopolitice majore ale marilor puteri în această zonă, a unor eşecuri spectaculoase în confruntarea cu triburile locale, dar şi o incursiune plină de substanţă în zona valorilor acestei societăţi.

Lucrarea de faţă are menirea să acopere o lacună a literaturii de specialitate din România, fiind recomandată tuturor categoriilor de cititori care doresc să se familiarizeze cu fenomenele extrem de interesante din Afganistan.

 

 

 

NOTE:
pxv

sus

 

 

URMARESTE-NE ŞI COMENTEAZĂ
Follow Me on Pinterest

pxtr pxtr
Webdesign: Dragoş ANGHELACHE